Kapcsolat | Oldaltérkép | Médiaajánlat
Főmenü
Online munkatársak
Kerekes Sándor - Sport, mozgás
My status
 
Bejelentkezés





Elfelejtett jelszó?
Még nincs azonosítód? Regisztrálj
Üdítő és köszvény PDF Nyomtatás E-mail
Írta: É. László   
2008. február 11.
köszvény, üdítő
Cukrozott üdítők
A British Medical Journal orvosi lap tanulmánya arra figyelmeztet, hogy a köszvény kockázatát jelentősen megnöveli a cukrozott üdítőitalok fogyasztása.
Az Egyesült Államokban az elmúlt néhány évtizedben megkétszereződött a köszvényes betegek száma. (A köszvényt a vér megemelkedett húgysavszintje okozza, azáltal, hogy húgysavkristályok alakulnak ki az ízületekben. A betegség erős fájdalommal és az ízületek megdagadásával jár.)
Mindeddig azt gondolták, hogy a betegséget a magas purintartalmú táplálék (hús, belsőségek, alkohol) okozza. Senkinek sem jutott eszébe, hogy a betegeket a magas cukor és gyümölcscukor tartalmú italok elkerülésére is figyelmeztesse.

De nemcsak a már köszvényeseknek árt a cukor és gyümölcscukor tartalmú ital és a magas fruktóz (gyümölcscukor) tartalmú gyümölcs, hanem a köszvény kialakulásának kockázatát is fokozza.

Amerikai kutatók csoportja 46 000 negyven éves és annál idősebb férfit, akinél a vizsgálat kezdetekor köszvényt nem állapítottak meg, követett tizenkét éven át. A vizsgálat kezdetén és utána kétévente orvosi vizsgálaton estek át a vizsgálati személyek, emellett rendszeresen beszámoltak egy kérdőív segítségével az élelmiszer- és italfogyasztásukról. A különféle gyümölcsök és gyümölcslevek fogyasztását is feljegyezték.

A vizsgálat 12 éve alatt 755 személynél diagnosztizáltak a csoportból köszvényt. A betegség azoknál a férfiaknál volt a legmagasabb kockázatú, akik naponta két vagy több adag cukrozott üdítőitalt fogyasztottak - 85 %-kal lett nagyobb az esélyük köszvényben megbetegedni. De már a heti 5 - 6 adag is jelentős kockázatot hordoz a kutatók megállapítása szerint.

Az összefüggés akkor is fennállt, ha a többi ismert kockázati tényezőt kizárták: vagyis függetlenül a testtömeg-indextől, vízhajtó szedéstől, magas vérnyomástól, alkoholfogyasztástól.

Figyelemre méltó, hogy még az olyan, nagy fruktóztartalmú gyümölcsök, mint az alma és a narancs - és ezek leve - is növelték a köszvény kockázatát.
 
Kapcsolódó link(ek)
 

(Forrás: EurekAlert)

Kedvencekhez (89) | Találatok: 8563

Legyen Ön az első hozzászóló

Csak a regisztrált látogatók szólhatnak hozzá.
Kérjük, hogy jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Utolsó frissítés ( 2009. június 20. )
 
< Előző   Következő >
Népszerű tartalmak


PageRank Kereső optimalizálás